Træn efter 80/20-princippet

Vælg dine træningspartnere med omhu – de har nemlig større indflydelse på din præstation, end du umiddelbart tror.

Når folk kommer til mig for at få et par træningstip, råder jeg dem til at træne sammen med folk, der er bedre end dem selv.

Ofte er det stik modsat, hvad man umiddelbart har lyst til. Mange af os søger nemlig derhen, hvor vi med sikkerhed ikke falder igennem. Men vil man forbedre sig, skal man søge ud af komfortzonen. Og det kommer du med garanti, hvis du ender i en træningsgruppe, hvor du ligger som rosinen i pølseenden.

Med hurtigere mener jeg ikke en flok, der er komplet umulige at følges med på landevejscyklen, MTB’en, ski eller løbeskoene. Men de skal være så meget hurtigere end dig, at du skal yde dit bedste for at kunne følge med.

Videnskaben viser det samme

En ny videnskabelig undersøgelse bekræfter, at vi yder mere, når vi træner sammen med andre, der er bedre end os selv.

Forskere fra Kansas State University, USA, satte sig for at undersøge, hvad der skal til for at motivere os, når vi motionerer.

De satte 115 forsøgspersoner til at spille et motionsspil, hvor de spillede/motionerede mod en virtuel partner. Forsøgspersonerne prøvede flere spil, hvor forskerne varierede den virtuelle partners egenskaber, så vedkommende i nogle spil var stærkere end forsøgspersonen og i andre spil var svagere.

Om den virtuelle partner kom med opmuntrende hep, variererede også. I nogle spil fik forsøgspersonerne hep a la ”kom nu. Du kan godt”, mens de i andre overhovedet ikke fik nogle kommentarer med på vejen.

Selve spillet gik ud på at ligge i såkaldte planke, hvor man træner coremuskulaturen, længst muligt.

Bedst med stærkere partnere

Resultatet var, at forsøgspersonerne ydede deres bedste, når den virtuelle partner var 40 procent bedre end dem selv.

Til forskernes overraskelse, hjalp opmuntrende tilråb fra den virtuelle partner ikke spor. Snarere tvært imod. Forskernes gæt er, at tilråb kan få forsøgspersonen til at føle sig talt ned til, uden dog at have undersøgt det nærmere.

Husk egoet

Men hvorfor så ikke bare træne med folk, der er bedre end dig selv hele tiden, tænker du nok.

Set ud fra et fysiologisk synspunkt, er svaret, at kroppen ikke kan holde til at blive presset konstant.

En løbetur med en kammerat, der er i langt dårligere form end dig, kan kategoriseres som en restitutionstur, og dem skal der også være pladst til. Men vigtigst er nok det psykologiske aspekt. Nemlig pleje af egoet. Der er ingen mennesker, der bryder sig om at ligge sidst hele tiden. Nogle gange skal man give sig plads til at være den, der er blandt de bedste – det forsøger jeg at gøre i ca. tyve procent af de gange, jeg er ude og motionere.

Det har to fordele. Det booster min selvtillid og ikke mindst, det giver mig mulighed for at mærke, at jeg er blevet bedre af at træne med de rigtig gode.

En tanke om "Træn efter 80/20-princippet"

  1. Pingback: Ud af komfortzonen | LEV STÆRKT – DØ SUND

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *