Til kamp mod kontorstolen

De fleste i min omgangskreds opfatter mig som et meget aktivt menneske. Og ja, jeg dyrker da en del sport. Men jeg sidder desværre også ned i mange timer foran computeren. Det giver mange inaktive timer i døgnet. Det er farligt ifølge videnskaben.

Inaktivitet og stillesiddende arbejde er nemlig lige så dræbende som rygning. Det viste en undersøgelse, der blev publiceret i the Lancet sidste år, hvor en gruppe internationale forskere kiggede på dødeligheden blandt inaktive personer.

Her skønner forskerne, at 5 millioner mennesker dør af inaktivitet hvert år. Til sammenligning tilskrives rygning 5,8 årlige dødsfald.

Forskerne skønner, at hvert tiende dødsfald på kloden skyldes inaktivitet.

Lidt er godt – men ikke godt nok

Værst er det, at den daglige transport til og fra arbejde på cyklen ikke bringer dig væsentligt på afstand af den triste statistik. Heller ikke de tre ugentlige besøg i fitnesscentret. Bevares – Den slags koncentrerede indsatser er bedre end ingenting – men dér, hvor faren lurer er kontorstolen og i sofapuderne. Motion batter nemlig ikke meget, hvis du sidder på den flade det meste af døgnets vågne timer.

I 2011 publiceret amerikanske forskere en rapport, der sætter tal på, hvor farligt den inaktive adfærd egentlig er. Forskerne har vist, at der en hel klar sammenhæng mellem inaktivitet og en øget risiko for visse cancerformer og livsstilsrelaterede sygdomme.

Lumsk er især det stillesiddende arbejde. Sidder du ned i mere end seks timer i streg hver dag, øges risikoen for at du dør af en sygdom med 37 procent.

Den amerikanske undersøgelse koblede stillesiddende arbejde til hjertekarsygdomme i seks procent af tilfældene, til diabetes type-2 i syv procent af tilfældene og tarm- og brystkræft i ti procent af tilfældene.

En dansk undersøgelse fra Vidensråd for Forebyggelse bekræfter resultaterne.

Umoderne korpus
På mange måder kan man sige, at vi slæber rundt på en dinosaurus af en krop. Det menneskelige legeme er ikke skabt til stillesiddende arbejde. Vores krop og fysiologi er indrettet, så vi kan være aktive i 12-16 timer i døgnet.

Bevægelser stimulerer de systemer i vores organisme, der holder blodsukkeret konstant, kolesteroltallet i ro og beskytter os mod fedtophobninger – i blodbanen og om maven. Slår vi røven i sædet, går det galt.

Desværre er det moderne liv ofte forbundet med et varmt bilsæde, en kontorstol, en computerskærm og en mobiltelefon. Overalt er der moderne installationer som rulletrapper, elevatorer og indkøbsvogne, der har til hensigt at gøre dit liv så let som overhovedet muligt. Men måske skal vi overveje at betragte disse moderne opfindelser som snyltere, der suger livet ud af kroppen på os?

Personligt vælger jeg altid trapperne frem for rulletrapper og elevatorer. Jeg griber også altid kurven frem for vognen, når jeg forvilder mig ind i et supermarked. Og med bopæl på 4. etage, får jeg taget en god portion daglige trappetrin takket været Post Danmark og den nye lov om postkasser i opgangene. Men jeg arbejder hjemme. Det betyder, at jeg stort set ikke flytter mig ud af flækken, når jeg først har sat mig foran computeren. Jeg får ikke engang de to gange 30 minutter på cyklen til og fra arbejde.

Gratis bevægelse
Min udfordring er at få sneget mere bevægelse ind i min dagligdag, uden at der er tale om decideret sport. Jeg må finde nye veje og vaner, der får mig væk fra kontorstolen.

En mulighed er at løbe ærinder. Altså bogstavelig talt løbe dem. Det har jeg forsøgt en overgang, og det gik egentlig fint. I stedet for at gå eller cykle over til eksempelvis Nordic Sport for at købe voks til skituren, så løb jeg derover. Det samme gjorde jeg, hvis jeg skulle på posthuset eller i supermarkedet. Det vil jeg indføre igen.

Derudover har jeg lånt en hometrainer til racercyklen. Egentlig har jeg lånt den med henblik på en anmeldelse af bjergetaper (kommer her på bloggen senere), men hvorfor ikke bruge den i til små ture i løbet af dagen? Eller måske kan jeg lave en anordning, så jeg kan sidde og cykle, samtidig med at jeg skriver? Det må kunne lade sig gøre.

6 tanker om "Til kamp mod kontorstolen"

    • Hej Ole Opfinder,

      Hvad jeg synes? Jeg synes, at det er en fantastisk ide!

      Får du selv brugt cykelbordet til dagligt? Og hvad med ministeriet, der investerede i et?

      Jeg selv pønser på en opstilling, der kan kombinere hometraineren til raceren med et højbord, hvor jeg kan have min laptop. Håber ikke, det kommer i karambolage med dit patent 😉

      Og hvis man nu skulle nørde helt igennem, så burde man jo også finde en måde, så man kan udnytte alle de watt man træder, ud over til at komme i bedre form 🙂

      Venlig hilsen
      Frk. Willumsen

        • Det er flot! Og der ville jo være skønt, hvis det blev lidt mere udbredt.
          Jeg er nu ude efter løsninger af den slags, hvor jeg kan kombinere de ting, jeg allerede har, på en ny måde 🙂

        • Hej Ole, Jeg har tidligere set din cykel og har prøvet at finde frem til dig. Hvordan kan jeg komme i kontakt med dig? er der et firma, som jeg kan ringe eller skrive til?

          vh.
          Henrik

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *