Syretræning styrker moralen

Første uge af mirakelkuren med thoraxtræning er gået. Frederikke og jeg har haft det sjovt – men også hårdt. Træningen overgår vores vildeste fantasier.

Sneen skal også passes midt i al thoraVi har modtaget vores træningsprogram for de tre kommende uger i mirakelmaskinen, så vi ved, hvad der venter forude. Umiddelbart ser det overkommeligt ud.

På et A4 ark fremgår det, hvad vi skal lave. Ulrich Ghisler har givet os fem forskellige træningsprogrammer at muntre os med. Vi skal udvælge to – helst tre til hver uge. Hvilke, må vi selv bestemme – bare vi ikke kører samme program mere end én gang på en uge. Når de tre uger er gået, får vi nye programmer.

Rolig start

Første valg faldt på et 20 minutters program. Det er målrettet specifikt til at træne vores eksplosivitet, iltoptag og syretærskel.

Umiddelbart lyder det jo hårdt – hver andet minut skal vi yde maks. Men halvdelen af træningspasset består af pauser, og det er dét, jeg i første omgang fokuserede på. Vi kunne lige så godt starte helt roligt, tænker jeg.

Frederikke og jeg kørte programmet hver for sig. Det var umuligt at finde et tidspunkt, der passede os begge to, men gennemføres skulle det jo.

Vi kom helskindet og i godt humør igennem vidunderkurens første træningspas. Man smiler heldigvis ikke med armene og mine var lammet af mælkesyre, da jeg nåede til nr. 7. interval ud af de ti.

Klampenborgtesten

I den virkelige verden er det de indledende tests, der volder os de største kvaler.

De 1000 meter var nu lette nok. Det tager jo ikke lang tid at stage en km i en thorax maskine. Og udfordringen var så lille, at vi sagtens kunne udføre den i forlængelse af anden træning.

Lidt sværere havde vi det med udsigten til de tre gange 1000 meter på Klampeborgbakken som Ghisler gerne vil have os til at køre. Både fordi tre gange stagning op af den bakke lyder ualmindelig voldsom, men også fordi fire af ugens dage er gået med at løbe på rigtige ski i Norge. Og så tager det længere tid at komme ud til Klampenborg og hjem igen, end det gør at daffe ned i DSR og knokle i thoraxmaskinerne.

Frederikke og jeg fik dog taget os sammen til at få det gjort i går eftermiddags. Vi var lidt i vildrede om, hvordan Ghisler mente, vi skulle tage tid på testen – som en samlet tid for alle tre gange op (og ned) eller tre separate tider (eksklusiv nedkørsler). Vi blev enige om at registrere det sidste – altså tre separate tider – en for hver 1000 meters stagning op ad bakke.

Top lykke

Og vi kom igennem dem med bravoure. Lykkelige over, at det overhovedet kunne lade sig gøre at stage sig op ad den modbydelige bakke – ikke kun én gang, men hele tre gange.

Da vi stod på toppen efter tredje tur, kiggede vi på hinanden og brød ud i et stolt grin, imens vi gispende fik fremstønnet i munden på hinanden:

”Det havde jeg godt nok ikke troet, jeg kunne!”

Men det kunne vi! Og endda i tider, vi selv er mega stolte over:

Frederikke: 5.37; 5.31; 5.30

Gitte: 5.31; 5.37; 5.20

Slå lige den!

Denne uges program:

Dag 1.

Første træningspas - det er let!

Dag 2.

Ugens 2. træning i Thoraxmaskinen.

DS: Normal stagning. DIS: Diagonalgang. DS-1: Dobbelt stagning stående på ét ben ad gangen. Skift ben hvert 30 sekund. DS-2: Stagning med hop fra ben til ben.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *