Supermarkeder, salgsstrategier og sundhed

Samarbejde mellem fødevarekæden Aldi og Kræftens Bekæmpelse om sundhedsformidling vækker undren.

Af Ea Willumsen

Vidste du, at Nupo – altså den der serie af måltidserstatnings-chokoladebarer og pulverslankedrikke, kan modvirke kræft? Det er i hvert fald det, forburgerne ledes til at tro, når de bladrer igennem Aldis seneste tilbudsavis. Her bruger det tyske discountsupermarked en halv side på at reklamere for deres nye samarbejde med Kræftens Bekæmpelse, en kampagne under navnet ”10-kampagnen”, hvor denne uges udfordring, som er nummer fem i en periode over 10 uger, er fokuseret på vægttab.

10-Kampagne

De beskriver ugens udfordring på deres hjemmeside: ”I denne uge skal du passe på vægten. Spis lidt mindre i denne uge – især af slik, is, kager, snacks og chips. 3,5% af alle kræfttilfælde skyldes overvægt. Derfor er det vigtigt, at du tænker over, hvad du spiser” (https://www.aldi.dk/vores-varer/10-kampen.html).

Under denne beskrivelse foreslår Aldi varer, der matcher udfordringen, naturligvis med henblik på at sælge disse varer til de forbrugere, der følger 10-kampagnen i håb om at kunne leve et langt og sundt liv uden kræft. Der er lidt sunde ting, i form af frugt og bær, på hjemmesiden endda en enkelt type økologisk nøddemix. Og så er der Nupo produkter en masse. Hele ni forskellige produkter, mod de otte typer frugt og nødder.

I tilbudsavisen er der ligeledes fokus på Nupos måltidserstatningsbarer og pulver-drikke (”diet soup”), der får lov at fylde 2/3 af pladsen dedikeret til foreslåede produkter, der kan hjælpe danskerne med at undgå at udvikle kræft.

Tvivlsomt sundhedsbudskab

Når man som supermarkedskæde, og dermed primær fødevarelevenrandør til de danske hjem, beslutter sig for at lede en kampagne med fokus på sundhed, i dette tilfælde specifikt i kampen mod kræft, har man også et ansvar. En del af ansvaret består i at oplyse og informere. Men når Aldi informerer forbrugerne om, at vægttab og sundhed skal opnås gennem indtagelse af specifikke, forarbejdede slankeprodukter, så giver de forbrugerene et helt forkert billede af, hvad sundhed egentlig er. Indtagelse af pulver-supper resulterer ikke i ændret adfærd eller udvikling af nye sunde madvaner. Tværtimod giver det forbrugeren en idé, som er blevet solgt til os igen og igen af diverse dameblade og vægttabsbøger: at en quick-fix diæt kan give os en sund og smuk krop. Dertil kommer, at Nupo-produkterne er højt forarbejdede fødevarer, med en indholdsliste, der til den gennemsnitlige forbruger højst sandsynlig giver mindre mening end de latinske tekster, vi kæmpede os igennem i gymnasiet.

Forarbejdede fødevarer istedet for frugt og grønt?

For at forstå præcis hvor skidt det egentlig ser ud, har jeg været inde på Nupos egen hjemmeside og fundet indholdsfortegnelsen for et af de produkter som Aldi reklamerer for, nemlig en måltidserstatningsbar med chokolade og mint-smag. Af den fremgår det, at barren bl.a. indeholder palmefedt, eller palmeolie. det er en vegetabilsk olie med et højt indhold af mættet fedt – et fedtstof, vi helst ikke skal have for meget af. Forskning peger på, at det øger risikoen for udvikling af sukkersyge (https://videnskab.dk/krop-sundhed/palmeolie-oger-risikoen-diabetes) og Hjerteforeningen anbefaler, at vi sparer gevaldigt på denne type fedt, fordi det ”fremmer åreforkalkningsprocessen og risikoen for blodpropper” (https://hjerteforeningen.dk/oversigt-over-olier/).

Der er også maltitol i. Det er et sødemiddel og en type sukkeralkohol, der, i modsætning til for eksempel stevia og sukkralose, får blodsukkeret til at stige, hvilket er vigtigt at være opmærksom på, hvis man for eksempel lider af diabetes. Ifølge Diabetesforeningen, kan sukkeralkoholer ”give diarré eller andre gener fra mave- og tarmkanalen, hvis du spiser mere end 20-25 g af gangen” (https://diabetes.dk/diabetes-2/mad/mad-i-hverdagen/raavarer/soedestoffer.aspx).

De ovennævnte ingredienser er problematiske i varierende grad, afhængigt af hvor meget man indtager af dem til dagligt og ens generelle sundhed. Jeg tror ikke, at der hersker nogen tvivl om, at en kost bestående udelukkende af produkter, der indeholder disse ingredienser ikke kan betragtes som sund, heller ikke selvom den eventuelt kan lede til et vægttab. Et sundt og varigt vægttab bør skabes ud fra en ændring af vaner, både i forhold til mad og fysisk aktivitet, så Aldi har måske fat i den lange ende, når de forsøger at gøre deres kunder opmærksomme på, at deres valg af fødevarer har indvirkning på deres sundhed. 10-kampagnen kan næsten ses som en form for nudging, som sikkert, i hvert fald fra Kræftens Bekæmpelses side af, har været vel ment, og som måske endda kan hjælpe danskerne med små ændringer i deres dagligvareindkøb. Men Aldi, og alle andre supermarkeder for den sags skyld, bør fokusere på at formidle forskningsbaseret information og promovere sunde produkter, der reelt kan hjælpe danskerne med at etablere sundere vaner, fremfor at bruge kræft som et salgstrick til at sælge ekstremt bearbejdede fødevarer, der ikke bidrager til en sund og balanceret kost og livsstil.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *