Styr på vægten

Min ufrivillige pause fra intensiv træning har sat sine spor. Fem kg for at være helt nøjagtig. Og de sidder lige omkring maven og der, hvor min talje engang var.

Fem kg er meget! Det er lidt mere end et kg om måneden. Jeg er overrasket over, hvor hurtigt de er kommet på.

Det pudsige er, at jeg jo har trænet, selv om løbeskoene og sculleren har ligget på stand by. De seneste fire måneder kan ikke lige frem kaldes for et sofaliv. Jeg har cyklet og løbet rulleski. Jeg har vægttrænet. Dyrket yoga. Vinterbadet. Alligevel har der sneget sig fem kg på!

Inderst inde ved jeg godt, hvor de kommer fra.

Kage.

Jeg er et frygteligt kageøre.

Lysten til det usunde – Når jeg kommer hjem fra en omgang hård træning – hård i den forstand, at jeg har arbejdet med høj puls igennem et helt træningspas, er jeg sulten som en bjørn. Jeg vil have kød. Grønt. Og vand. Men når jeg kommer hjem efter et par timers moderat arbejde på rulleskiene, er det lynhurtige kalorier, der står øverst på min ønskeliste.

Står valget for eksempel mellem at gå om bord i en kage eller en lækker bøf, når jeg kommer hjem efter en lang tur på rulleskiene, vælger jeg det første. Der er ikke tale om en skjult overspringshandling eller uvidenhed. Jeg er helt bevidst om mit valg – eller i al fald om konsekvenserne af det.

Utallige videnskabelige studier kan give en plausibel forklaring på min adfærd. Gang på gang har forskerne vist, at intensiv motion regulerer appetitten. Når vi træner hårdt, udskiller kroppen bl.a. hormoner, som dæmper appetitten. Tillige stiger insulinfølsomheden, så musklerne bliver bedre til at optage glukosen fra blodbanen. Det forhindrer at blodsukkerkoncentrationen svinger op og ned som en sinuskurve, hvilket igen gør, at det er lettere ikke at give efter for sin sukkertrang.

Trangen til de hurtige kalorier efter det langvarige arbejde skyldes højst sandsynligt, at jeg er træt og gået sukkerkold. Og når jeg rækker ud efter det hurtige sukkerfix, burde jeg kende mig selv godt nok til at vide, at jeg ikke nøjes med at spise en enkelt stykke af kagen, for derefter at spise mig mæt i mere lødige alternativer. Det samme gælder en plade chokolade eller en pose vingummier. Det hele ryger ned og konsekvensen er, at jeg ikke har appetit til de sunde kalorier.

Ud med den søde tand – Umiddelbart er det jo en svaghed, der er til at leve med. I al fald så længe jeg kan fortsætte med mit aktive liv.

Min vægt har ligget stabilt i mange år – med sæsonudsving på ca. tre kg.

Den vægt, der sniger sig på i løbet af efteråret, smider jeg igen, når jeg skal konkurrere i letvægt inden for roning i begyndelsen af året og igen i sensommeren. Men set ud fra et sundhedsmæssigt perspektiv er det helt ude i hampen at investere så meget energi i at motionere, for derefter at fylde dårligt brændstof på maskineriet. Og denne gang er der kommet langt mere på, end hvad godt er!

Derfor har jeg besluttet mig for at få bugt med min kagetand en gang for alle. Det skal være slut med at fylde hurtige kalorier på maskineriet efter god solid træning. Og de kg, der har sneget sig på siden sommer, de skal af.

Måden jeg vil gøre det på er at skippe kager, slik og andre søde sager. Jeg vil især koncentrere mig om at få mine grøntsager, proteiner og frugt, de dage, hvor jeg har været på farten i længere tid og plejer at plumpe i kagefadet. Det plejer at virke for mig. Og det gør det nok også denne gang.

Jeg har ikke rørt kage i fire dage nu – Det holder hårdt. Men det kan vel gå hen og bliv een god vane?

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *