Nyt træningscenter på Østerbro

Med fjedre justeres modstandenMin bydel har fået et nyt træningscenter – Powerhouse Cph, hvor de tilbyder reformer- og TRX-træning. Jeg var forbi i går til en prøvetime i det, de kalder Full Body Reformer.

Reformer træning er pilates udført på en speciel konstrueret træningsbænk, der er udstyret med snore og fjedre. Med dem kan du justere modstanden, så øvelserne bliver mere eller mindre udfordrende. På den måde bliver træningen med reformeren en kombination af de traditionelle vægttræningsmaskiner, du finder i fitnesscentret og pilates. Og selv om du ikke kan tonse lige så meget vægtbelastning på, som du f.eks. kan i en af de almindelige vægttræningsmaskiner, så skal du nok blive træt i musklerne.

Det er første gang jeg prøver kræfter med sådan en maskine. Umiddelbart er jeg ikke indendørstræningstypen – og da slet ikke her om foråret, så jeg er lidt skeptisk på forhånd.

Men Powerhouse Cph ligger fedt placeret med udsigt til Amerikakaj ved Langelinje i store ny renoverede lokaler på 1. salen i et af de gamle pakhuse, så det er til at holde ud.

Individuel træning

Fordi centret er nyt, er vi et lille morgenhold. Lille som i tre. Det gør nu ikke så meget. Det betyder bare, at instruktøren er over os som en høg og retter til og justerer ind. Det gør, at træningen bliver så meget desto hårdere.

Men selv på et fuldt booket hold kan man ikke gemme sig i mængden. En af fordelene med reformer træningen er nemlig, at instruktøren har mulighed for at gå rundt på gulvet og rette på deltagerne, så øvelserne bliver udført korrekt, fortæller en af centrets ejere, Anne Sindlev. Altså langt fra det jap, jeg har oplevet på diverse Bodypumshold i andre fitnesscentre.

En træningbænk til pilatesHelkropstræning

I en time bliver vi ført gennem grundig træning af ben, core og arme. Toppen af bænken – den, man ligger på, kan køres som en slide frem og tilbage. Fjedrene bruges til at gøre denne slide lettere eller tungere. Instruktøren guider os i, hvordan vi skal justere modstanden med de forskellige fjedre. Det hele foregår i et nogenlunde roligt tempo, så en novice som jeg kan følge med. Mine muskler svider og sveden triller.

Ca. midt i timen bliver vi bedt om at forlade bænken og lave et par minutters gulvøvelser for at få pulsen op. Det er ikke for kyllinger. I tre minutter kæmper vi os igennem Burpees, Mountains climbers, Squads og høje knæløft inden vi igen går til makronerne i maskinen.

Efter 60 minutters træning er jeg færdig. Helt færdig. Mine ben sitrer og jeg er sulten. Uheldigvis ligger Lagkagehuset lige om hjørnet.

Effektivt

Træningen sidder i kroppen resten af dagen. Da jeg sidst på eftermiddagen er ude at ro i dobbeltsculleren, må jeg kaste håndklædet i ringen efter otte km. Mine mavemuskler er godt mørbankede. Det var måske lige at tage munden for fuld med to træningspas på en enkel dag?

Og morgenen efter min prøvetime er det svært ikke at sende Charlotte Bircows ”Balder af stål” en tanke. Man skal ikke kimse af en træningsbænk og et par fjedre. Det er effektiv træning. Det er ikke uden grund, at timen kaldes Full Body Reformer…

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *