Nye vaner

Når snakken falder på vaner, er det oftest de dårlige, vi taler om. Men siden vinter har en målrettet indsats på forskellige områder ført til nye gode vaner.

De seneste måneder har jeg haft gang i forskellige projekter, der i grove træk handler om at få mere sundhed ind i mit liv: Flere skridt i dagligdagen, jernholdige fødeemner på menuen, 100-armstrækkere og et nytårsfortsæt om mere alkohol.

Projekterne har kørt på den måde, at de har haft mit fokus et par uger eller tre. Derefter har jeg taget fat i nye ting. Dog uden helt at slippe det. Jeg har stadig haft projektets mål i baghovedet. Det har bare ikke haft mit hovedfokus.

Det sjove er, at en del af dem har sat sine spor – også nu, hvor der efterhånden er gået så lang tid, at de meget vel kunne have været gået i glemmebogen. En del af dem er gået hen og blevet til nye gode vaner.  Som eksempelvis mit nytårsfortsæt.

Mit nytårsfortsæt er en succes

En research om alkohol og sundhed viste, at det faktisk er sundt at drikke et enkelt glas om dagen. Min research viste også, at det er langt det sundeste at kaste sig over rødvinen. Så det har jeg gjort. Med vekslende udbytte.

Måske lyder det mærkeligt, men det er faktisk svært at vænne sig til at drikke hver dag, når man normalt kun sjældent rører alkohol. Men nu lykkes det fem ud af ugens syv dage.

Et par praktiske foranstaltninger har hjulpet en del til, at det er blevet en succes. Uden papvin var det nok ikke gået. Fordelen ved at købe vin i papkartonner, er, at de kan holde sig i op til seks uger efter åbning. Og i modsætning til mange af mine venner, har jeg ingen problemer med at holde mig til det ene glas. Jeg har forsøgt mig med to – men det andet glas smager mig simpelthen ikke. Så derfor lader jeg det stå.

Det var nok heller ikke gået uden gode venners hjælp. Dels med at drikke vinene. Dels med at servere den.

Høj blodprocent

Min nye rødvinsvane har vist sig også at være god for min blodprocent.

Eller rettere – det tror jeg den er. Jeg har absolut intet videnskabeligt belæg for den påstand. Men faktum er, at min blodprocent er røget op i sit normale leje, efter at jeg har haft fokus på at få spist mere af den kost, der hjælper blodprocenten på vej og har drukket mit daglige glas.

Et drys med sesamfrø, persille eller andet jernholdigt over en omgang stegt kyllingelever, er blevet en hyppig frokostspise. Indmad var ellers røget helt ud af min bevidsthed.

Armstrækkere

I vinter var vi et par kåde skiløbere, der downloadede appen ”100 pushups”. Vi nåede også alle op på 100 armstrækkere – men ikke i streg. Vi havde det sjovt, mens det stod på, men efter at Vasaløbet var overstået fadede motivationen ud.

Jeg holder dog stadig en livline til appen åben. Et par gange om ugen kaster jeg mig ned på gulvet og napper 50-70 armstrækkere, ud fra devisen ”lidt men godt”. På mine lunteture tager jeg også nogle gange 20 stykker, med stængerne smidt op på en bænk, hvis jeg har brug for en pause.

Ny løbekammerat

Og med hensyn til lunteturene. For tiden er min motivation til at løbe forsvundet. Jeg er blevet langsom og kan ikke løbe særligt langt. Enten fordi det gør ondt i mit knæ, eller værre – fordi jeg ikke er i løbeform.

En måde, jeg kan komme af sted på, uden at piske mig selv, er ved at låne min overbos hund – den, som jeg lånte i en uge i forsøget på at øge antallet af daglige skridt. Vi er blevet helt gode venner – hunden og jeg. Så jeg låner den stadig en gang i mellem. Og det viser sig, at den er noget nær den perfekte løbekammerat.

Dårlige vaner

Træerne vokser ikke ind i himlen. Desværre. Der er nemlig også sneget sig et par grimme vaner ind i mit liv. Sukker! Jeg spiser simpelthen for meget kage og slik.

Den hårde løbetræning har tidligere været et effektivt våben mod den søde tand. Men nu, hvor jeg har droslet alvorligt ned på den aktivitet, har trangen fået plads til at brede sig helt ind i min hverdag. Og det skal være slut nu. Mit næste projekt er at finde en måde at bekæmpe den på. Jeg vil have slik og kager ud af min hverdag. Spørgsmålet er, om det er lige så let at komme af med nye vaner, som det er at få nye ind? Det vil tiden vise.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *