Kasko på cyklen koster kassen

Tjek om din cykel er dækket af forsikringen, når den står i skiftezonen!Forsikring af landevejscyklen er noget af en jungle – Vær opmærksom på, om din cykel er forsikret mens den står i skiftezonen til tri-stævner.

Taget min cykels alder i betragtning, behøver jeg vist ikke bekymre mig for meget over, om der er nogle, der gider besværet med at bryde ind i min lejlighed for at få fingrene i den. Alligevel er jeg gået i gang med at undersøge, hvad en ordentlig cykelforsikring egentlig koster – og ikke mindst, hvad den dækker.

Det er dog ikke kun tyveri, der udgør en risiko for mit kæreste eje. Flere af mine træningskammerater blev påkørt i sommer.

Heldigvis slap de med et par skræmmer og et par brækkede knogler. Alt sammen groet pænt sammen igen. Men de tabte en hulens masse penge, fordi de ikke var ordentligt forsikret. Det samme kunne jo ske for mig.

“Billige” cykler dækkes af indbo

Er man den heldige ejer af en forholdsvis billig cykel og har en indboforsikring, behøver man ikke at foretage sig noget for at få den dækket mod tyveri. Det kræver kun, at den efterlades låst forsvarligt. Men i samme øjeblik jernhestens værdi stiger til mere end 10.-20.000 (det varierer stort fra forsikring til forsikring), dækker din almindelige indboforsikring ikke.

Den er heller ikke dækket ved egen-ulykker – dvs. styrt og lignende. Eller under et cykelløb. Og med mindre, du er ualmindelig vaks ved havelågen, hvis/når en eller anden idiot kører dig ned, ender du med tabe en masse penge (Skader på tøj, sko, GPS mm.).

Rundringning

Jeg lagde ud med at ringe til mit eget forsikringsselskab – Lærerstandens Brandforsikring, for at høre, hvordan jeg kunne optimere min forsikring. En elektronisk stemme oplyste mig om, at der var ti minutters ventetid. Så jeg gik videre til et af de andre store forsikringsselskaber.

Max Levig Specialenhed – er en forsikring, der hører under Tryg Forsikring. Her kan man få forsikret sine dyre cykler. Det kræver dog, at du har minimum to øvrige forsikringer hos Tryg. Det kan f.eks. være en indboforsikring samt ulykke og bil/villa.

Merprisen for at forsikre en cykel af en værdi op til 50.000 kr. er 1500 kr. årligt. Koster cyklen mere, stiger forsikringspræmien tilsvarende.

For det beløb er du sikret både i soloulykker, hvis du bliver påkørt eller hvis du er involveret i et styrt til f.eks. et motionsløb eller et licensløb. I forsikringsjargon kaldes det for kasko. Du har en selvrisiko på 2.000 kr.

Bag lås og slå

Cyklen er dog kun dækket imod tyveri, hvis den er låst inde – enten i en bil eller i en bygning. Den vil derfor ikke være forsikret mod tyveri i de tilfælde, hvor du efterlader din cykel dagen inden et tristævne på en indhegnet græsmark. Heller ikke selv om stævneudbyderne lover, at indhegningen er bemandet. Den er heller ikke dækket af tyveriforsikringen, så længe den hænger bag på din bil eller står monteret fast på taget. Bliver du påkørt og cyklen tager skade fordi den hang på bagsmækken af din bil, er det en anden sag. Så handler det om skade og her er du dækket ind.

Top Danmark. Har du en ualmindelig dyr racer stående – dvs. til en værdi på mere end 60.000 kr. kræver det en udvidet cykelforsikring. Er du i besiddelse af en almindelig pedaltramper op til 23.000 kr. dækker basisforsikringen. Men uanset hvad, skal du have din indboforsikring i samme hus for at få forsikret cyklen.

Prisen varierer i forhold til bopæl og indboets værdi. Bor du, som jeg, på Østerbro, koster indbo plus en udvidet forsikring 4244 kr. årligt, – Ca. 1800 kr. mindre, hvis du nøjes med en basisforsikring.

Hos Top Danmark er du stort set dækket på samme måde som hos Max Levig. Selvrisikoen er dog nede på 1122 kr. Til gengæld skal du være opmærksom på, at i samme øjeblik du forlader din cykel uden lås – f.eks. i skiftezonen under et tristævne, dækker forsikringen ikke eventuel tyveri.

Det går jo nok

Efter det tredje forsikringsselskab går det op for mig, at forsikringsbranchen er lige så uigennemskuelig som mobilbranchen. Prissammenligninger er stort set umulige. Bitte små variationer i forsikringerne gør, at det er yderst individuelt om en besparelse på 1000 kr. i årlig præmie er besværet værd eller ej.

Jeg ender med at give op og lade stå til. Pt. er jeg jo alligevel kun ved drømmen om den fede dyre racer, utallige licensløb og tristævner sommeren lang. Måske skal jeg bare være glad for min gamle havelåge? Den har bragt mig langt – og i min verden er det alligevel ikke udstyret, der skal bringe mig over målstregen. Det er mine benmuller.

5 tanker om "Kasko på cyklen koster kassen"

  1. Jeg har lige ringet til TopDK for at høre om deres tilbud til min 18k Scott.
    De kunne kun gøre det (indbo + kasko) for 3500. Det er en pris der er højere, end jeg fik oplyst af mit eget selskab (Tryg). Det besvarer de med, at de lige har hævet prisen, da der var mange anmeldelser. Vær obs. på det.

  2. http://krog-consult.dk/cfc/ <– En forsikringsklub er også en mulighed. En cykel forsikret til omkring 30.000 koster lige under 1.000 kr.

    Iøvrigt, "billige" cykler er dækket af din indbo. Ja. Hvis du har den stående 'ude', med lås på. Hvis du har din cykel i din lejlighed, så BØR den være dækket af din indbosforsikring, så længe dit samlede indbo ikke overstiger din forsikringsformue. Også selvom den koster 30-40-50.000 kr. Hvis din cykel står i lejligheden er den at regne som indbo, på linje med en designer-stol, stort tv el.lign. så længe den er inde i lejligheden, selvfølgelig (i hvert fald ifølge mit forsikringsselskab).

    • Det er mit indtryk, at der er kommet flere forsikringer, der dækker de dyre cykler?
      Men specielt vigtigt er det nok, at tegne en kasko, hvis man kører på de rigtige dyre cykler.

      • Tyveri fra lejlighed/indboforsikring og kørsel på vej/kasko er jo to vidt forskellige ting. Det giver helt klart mening med en kaskoforsikring på sin dyre cykel… Det er da ærgeligt at køre i et hul og smadre sit højprofilhjul, eller styrte og smadre rammen på sin møgdyre cykel.. og selv skulle betale for udbedringen.

  3. Det er nu lidt ærgeligt hvis man har brugt kassen på en cykel. Men det må jo have kostet forsikringselskaberne en del penge tidligere når de mener det skal være så dyrt.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *