Hjælp til selvhjælp

Foto venligst udlånt af fotograf Uffe Hagen.Vi kender alle sammen perioder, hvor motivationen svigter. På mærkværdig vis kan en lille bitte ting gentænde gnisten. For mig kan det være en hund eller en blind kvinde. 

”Hvad gør I, når motivationen svigter?”

Sådan lød det forleden dag i en gruppe for motionister på Facebook. Afsenderen var en mand, der havde trænet målrettet efter en plan, men nu pludselig var løbet surt i det hele. Han havde ikke været i løbeskoene i to uger.

Straks væltede det frem med velmenende (gode) råd fra gruppens medlemmer med et lille hjerteligt puf til den nødsstedte.

”Løb sammen med andre. Find nye ruter. Meld dig ind i en klub. Dyrk alternativ motion i en periode. Køb nyt udstyr. Drop løbeur og pulsmåler,” lød nogle af dem.

Lån en hund

Jeg kan tilføje to råd, der tidligere har hjulpet mig igennem perioder, hvor motivationen er blegnet:

  • Lån en hund.
  • Hjælp andre med deres løb.

Det første har jeg allerede skrevet om tidligere her på bloggen. I grove træk handler det blot om at låne sig frem til en hund, du kan tage med ud på dine løbeture. Det burde ikke være så svært at finde – de fleste hundeejere vil være yderst hjælpsomme!

Hunden er en god redningsplanke, hvis du f.eks. er lidt småskadet eller i ualmindelig dårlig form.

Gør noget – for andre

Er formen derimod okay, så overvej, om du eventuelt kan hjælpe andre med deres løb.

Det kan gøres på mange måder. I en periode har jeg eksempelvis løbet som makker med en blind kvinde. Det var utroligt givende og inspirerende. Ud over, at hun var et behageligt selskab at løbe sammen med, så fjernede det fokus på mit eget løb, eftersom jeg jo skulle være øjne for både hende og mig selv.

En downperiode kan også bruges til at hjælpe nye løbere i gang med at løbetræne.

Lav et opslag, hvor du opfordrer til fællestræning – på dit job eller på dit uddannelsessted. Er du ledig, så benyt opslagstavlen i den lokale købmand. Alternativt kan du tilbyde din hjælp til venner i din omgangskreds, som har ytret interesse for at komme i gang med at løbe.

Du behøver ikke være et lyn i løbeskoene for at kunne gøre en forskel. Ofte savner folk blot et lille puf i den rigtige retning – en telefonopringning med opfordring til en løbetur, eller en fast aftale om en ugentlig løbetur. Nøjagtigt som vi selv gør, når motivationen pludselig er væk.

Tifoldigt tilbage

I virkeligheden er det der med at hjælpe andre rigtig godt givet ud, tror jeg. Når jeg tænker på mine gode klub- og træningskammerater rund om i motions Danmark, er der i hvert fald rigtig mange af dem, der bruger en del af deres tid og energi på at hjælpe både nytilkomne og garvede motionister med deres sport. Det være sig inden for løb, landevejscykling, på MTB eller rulleski. Og måske er det endda et af de mest markante fællestræk ved de rigtige gode af dem. De formår at blive ved år efter år og samtidig lave rigtige gode resultater. Også selv om de bruger krudt på alle os langsomme skildpadder.

Så måske er det bare det, du skal gøre – hjælpe nogle andre 🙂

 

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *