En stenalderkvinde bliver luftet

Stenalderkvinden købte ikke kager i Mayers BageriRugbrødssurdejen er sendt i pleje hos datteren, minimælken hældt ud og hvidt sukker er blevet erstattet af honning. De næste 12 uger vil jeg nemlig forsøge at leve efter ”Stenalderkostens” principper.

I dag lancerer sundhedsmyndighederne nye vejledende kostråd til danskerne. De anbefaler bl.a. at vi spiser mindre kød – max to bøffer om ugen. Dårlig timing, tænker jeg. Lige nu kæmper jeg med at spise bøf to gange om dagen.

Jeg har nemlig kastet mig ud i et kosteventyr. Som sædvanlig som rosinen i pølseenden af en trend, der længe har hærget over det ganske land. Men hvorfor gå i front i forsøg med at være først med det nyeste, når man kan lade andre trampe en sti, der er lige til at gå ned af? Det min filosofi inden for visse områder af livet. I hvert fald når det gælder kost, tøj- og cykelmode.

I praksis betyder det, at mens de mest trendy personer i min omgangskreds faster, koger jeg æg og hakker kål i lange baner. For hold op, hvor skal der mange grøntsager til, for ikke at dratte om af sult!

Den rene føde

Mit kosteventyr foregår under ledsagelse af diætister og coaches i Charlottehaven på Østerbro under parolen: Eat Clean. Forløbet strækker sig over 75 dage med vejledende møder om kost og træning. Turen er lige så trygt som hvis jeg havde booket en charterrejse med Star Tour.

Sammen med seks andre eventyrlystne, har jeg været til et kick-of møde, hvor vi blev indviet i stenalderdiætens rammer og udfordringer:

Ingen forarbejdede fødevarer, nul sukker, undgå mejeriprodukter (m.u.t. skyr og græsk yoghurt), ud med de tørrede bælgfrugter, slut med alkohol, kaffe og the (urtethe er okay – men ikke grøn the).

Det er så mange ”ingen”, at jeg vælger at fokusere på, hvad man godt må spise – nødder, kerner, kål, bøffer, vand, æg, fisk, frugt. Men heldigvis er der plads til afstikkere.

”Vi er ikke tilhængere af, at man er for striks ved sig selv, og anbefaler, at I kører efter en 80/20 fordeling. Det betyder, at der er én dag om ugen, I kan spise lige hvad I har lyst til,” fortæller diætist Christine Erritzøe.

Jamen, hvor svært kan det være, tænker jeg, mens diætisten lister op med alle de fødevarer, der hører ind under stenalderkostregimet og beslutter mig i mit stille sind for at holde fast i min nye vane med et daglige glas rødvin, som jeg havde som nytårsfortsæt i begyndelsen af året.

Hjælp til livsstilsændringer

Mange af dem, der vælger at følge det her Eat-Clean forløb, gør det med et ønske om at starte på en ny aktiv livsstil. Nogle vil gerne af med et par kg. Andre vil gerne af med mange kg. Der er plads til alle på holdet og vi er en skøn blanding af det hele.

Til kick-of mødet udleverer diætisten en mappe med opskrifter, indkøbsliste, skemaer til at udfylde, hvad vi har spist og hvordan humøret har været i løbet af dagen. Næste gang vi mødes, vil vi få udleveret en kogebog, fortæller hun.

Vi får også tilbudt, at der bliver taget et før og efterfoto af os i undertøj. Den hopper jeg på. Hvem ved – måske taber jeg mig af det her, tænker jeg, da jeg flasher mine deller foran fotografen.

Dernæst bliver vi vejet på en vægt, der spytter en bon-lignende seddel ud med tal på, hvor meget af kropsvægten, der er fedt, muskler, knogler og væske. Min fedtprocent er høj. Men det kom nu ikke som en overraskelse.

Hjælp til kriserne

Coachen, Thinna Aniella, præsenterer sig. Jeg studser over navnet og tænker, at hun må være en af dem, der er tilhænger af numerologi. Hun fortæller os, at der i vores forløb er inkluderet en times coaching, som vi kan bruge, som vi ønsker. Vi skal bare booke hende i god til og ikke de sidste to dage i forløbet.

”Vi kan gå en tur og snakke, eller vi kan tage en kop kaffe sammen. Men I kan også bruge mig til en tur i træningscentret, hvis I har brug for virkelig at blive presset,” siger hun.

Vi er det femte hold, som Charlottehaven kører igennem det her Eat Clean forløb (dejligt, at andre igen har trådt stien). Det betyder, at vi kan trække på tidligere stenalderfolks erfaringer. De fik nemlig først for alvor brug for coachen i midten af forløbet, fortæller Thinna Aniella os.

”De første uger går som regel strålende. I vil være målsatte og dedikeret. Men så pludselig skriger kroppen på sukker eller I mister motivationen til at træne. Og det er her, I kan bruge mig. Så tager vi en snak om, hvad det i virkeligheden drejer sig om,” siger Thinna.

Fælles træning

Træningsforudsætningerne på holdet er vidt forskellige. Der er folk som mig, der træner dagligt, og så er der nogle, der har som mål at komme i gang med træning bare to gange ugenligt. Det skal nok blive sjovt, tænker jeg.

Til dagligt omgiver jeg mig med træningstosser, for hvem det er en større udfordring at finde plads i kalenderen til familien, end det er at løbe en tur i hæsblæsende tempo, så jeg glæder mig til at snakke med ”helt almindelige” mennesker, der har en anden tilgang til det, at dyrke sport.

Vi bliver enige om at cykeltræne sammen hver anden uge og lave opstrammende gymnastik de andre uger. De andre dage kan vi benytte stedets træningsfaciliteter som det passer os.

Selverkendelse

At det er en rejse, vi begiver os ud på, understreges af, at vi bliver bedt om at skrive vores mål ned på et stykke papir. Vi skal også skrive, hvad vi personligt mener, vil blive det sværeste, og hvad der vil blive det letteste for os i forhold til at nå vores mål, i løbet af de kommende 75 dage.

Jeg skriver, at mit mål er at komme af med de 6 kg, jeg har taget på siden sommer. Og at den absolutte største udfordring bliver at droppe mine kager.

I 12 uger vil jeg leve af proteiner, frugt, grønt og vand under kyndig supervision af diætister og coaches. En gang om ugen vil jeg skrive om forløbet her på min blog. Du er velkommen til at læse med og kommentere. Jeg svarer også gerne på spørgsmål i det omgang jeg kan.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *