Ekstremsport giver carries

TandhygiejneEr du aktiv motionist med træningspas på 1.5 time eller mere ad gangen, øger du risikoen for at få huller i tænderne.

Energibarer, geler og sukkerholdige drikke under træningen er et must for mange motionister, der dyrker udholdenheds-sport. Måske har du brug for den ekstra energi for at komme gennem dagens træningspas og for at være fuldt ud restitueret til morgendagens træningspas. Hvad du måske ikke ved, er, at hver gang du begiver dig ud på et længerevarende træningspas – dvs. et pas, der er længere end 90 minutter, øges risikoen for at få huller i tænderne, og energitilskuddet gør kun tingene værre.

Dårlig tandstatus hos topatleter

Det har længe været kendt, at elitesportsfolk har dårligere tandstatus, end hvad man kunne forvente. Eksempelvis viste en undersøgelse af 302 topatleter under Ol i London i 2012, at atleterne havde langt flere huller og slid på emaljen end en kontrolgruppe bestående af personer, der ikke dyrkede idræt. Årsagerne kan være mange, og buddene har lydt på alt lige fra adfærdsmæssige forhold til et presset immunforsvar på grund af den meget træning.

Dehydrering

En undersøgelse i 2015 giver et yderst plausibelt bud på, hvad årsagen kan være. 35 triatleter blev testet før, under og efter træning. Forskerne målte bl.a. på forsøgspersonernes spytproduktion og mundhulens pH og sammenlignede resultaterne med en kontrolgruppe.

Forskerne kunne registrere, at atleternes spytproduktion faldt drastisk ude på de lange træningspas. Samtidig steg pH-værdien. Forklaringen er, at spytproduktionen falder på grund af den heftige vejrtrækning og på fordi kroppen generelt bliver dehydreret. Den dalende spytproduktion resulterer i en udtørret mundhule, der til gengæld giver bakterierne de bedste betingelser for at gå i krig med den emalje, der beskytter vores tænder. Indtagelsen af små mængder sukker i form af geler, energidrik og barer undervejs i træningen optimerer blot forholdene for de bakterier, der nedbryder tændernes emalje.

Undersøgelsen får næppe supermotionister, triatleter og topatleter til at lægge sporten på hylden eller droppe energidrikken. Dog bør du have ekstra fokus på din tandhygiejne og gå lidt oftere til tandlægen, hvis din hverdag jævnligt omfatter længerevarende træningspas.

Kilde: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/sms.12266/full

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *