Cykelklubberne pakker fuck-fingeren væk

God stil er ikke at køre i ne stor klump som her.Sidste forårs varslede kampagne, ”God stil på landevejen”, med FDM, DCU og DGI som aktører, er taget af bordet. I første omgang vil cykelklubberne opdrage på egne ryttere. 

Danmark er blevet en cykelnation. Antallet af landevejsryttere og triatleter er i stærkt stigning. Det samme er konflikterne mellem de bløde og hårde trafikanter desværre også.

Sidste år fik det forskellige aktører i cykelmiljøet til at ytre sig i medierne om en snarlig kampagne på baggrund af flere deciderede livsfarlige kontroverser mellem vrede bilister og landevejsmotionisterne.

Opdragelse i egne rækker

Kampagnen bliver dog ikke til noget. I stedet er de Sjællandske cykelklubber gået sammen om at lægge en dæmper på fremtidige konflikter. I begyndelsen af marts mødtes repræsentanter fra 30 klubber i Velvo Pavo i Farum, hvor ejeren Carsten Jensen var med som repræsentant for DGI, landevejscykling.

”I første omgang forsøger vi at få orden inden for egne rækker. Det betyder, at vi forsøger at lære vores ryttere at opføre sig ordentligt på landevejen. Alle de klubber, der var repræsenteret på mødet, blev enige om at have det som topprioritet internt i klubben,” fortæller Carsten Jensen.

Reelt betyder det, at de sjællandske cykelklubber har haft problematikken oppe at vende på bestyrelsesmøder og i trænergruppen. Fremover vil rytternes adfærd være noget, der snakkes om til træningssamlingerne, og når der bliver kørt løb.

”Rytterne skal fra start af have at vide, at god stil er mere end tøj og udstyr. Det handler i lige så høj grad om at overholde færdselsreglerne og udvise overskud imens man er derude. Og ikke mindst, at vise, at det har konsekvenser, hvis ikke reglerne overholdes,” uddyber Carsten Jensen.

Charlotte Nobel, som repræsenterer cykelklubben ABC, fortæller, at ABC ikke har besluttet, at de ligefrem vil ekskludere et medlem, hvis ikke de udviser god stil på landevejen, men at de opfordrer medlemmerne til at pakke fuck-fingeren langt væk og forsøger at møde trafikanterne med et smil – også selv de bliver provokeret.

”Jeg synes, at det går bedre, men der er stadig situationer, hvor temperamentet løber af med rytterne. Det forsøger vi at ændre,” siger hun.

Flytning af arrangementer

Men en adfærdsændring er ikke nok. I den kommende sæson vil klubberne også forsøge at undgå de mere belastede områder på Sjælland. Et område er eksempelvis ”Tyren”- en rundstrækning i Ganløse, der byder på lækre bakker og sving og som tiltrækker stadig flere cykelryttere. Strækningen er også yndet mål for diverse cykelløb. Det har tæret gevaldigt på områdets beboere, der føler sig stærkt generet af rytterne. Det forsøger cykelklubberne nu at tage hensyn til.

”Vi har lige flyttet et holdløb i maj, som vi plejer at afholde på ”Tyren”. Vi ligger heller ikke og træner så meget i området, som vi gjorde tidligere. Vi forsøger at sprede os mere,” fortæller Charlotte Nobel.

Når pulsen er høj

Personligt tror jeg nu, at der stadig er lang vej, før idyllen sænker sig over det danske landskab. En ting er nemlig rytternes adfærd, når der cykles på transportstykkerne. Her er det en let sag at køre pænt. Noget andet er, når der køres intervaller. Her kan det være svært både at have overskud til at holde tempo, koncentrere sig om at ligge på hjul, orientere sig i trafikken og samtidig smile til en irriteret billist, der kører for tæt på. Det er som regel her, det går galt. Jeg taler af erfaring og Carsten Jensen giver mig ret.

”Det er rigtigt. Det er når pulsen er høj, vi gør de mest tåbelige ting. Men vrede skaber vrede, og vi må ikke lade os rive med. Fuck-fingeren er bandlyst!”

Håbet er, at få den gode opførsel til at sive ind på rygraden af landevejsrytterne, så den er noget helt naturligt. Når den gør det, vil antallet af konfliktsituationer dale helt af sig selv, lyder det fra både Carsten Jensen og Charlotte Nobel.

”Det er som dengang cykelhjelmen blev introduceret. I starten skulle vi vænne os til at have den på, hver gang vi var på cyklen. Nu tænker vi ikke så meget over det,” siger Charlotte Nobel.

Men hvad så med alle motionisterne derude, som ikke kører i klub? Et skøn lyder, at 90 procent af dem, der ligger og cykeltræner på landevejen, kører uden for klub-regi. Enten for for sig selv eller i selvorganiserede grupper.

”De er velkommen til at komme forbi butikken og være med til tekniktræning. Dér fortæller vi hver gang om god stil på landevejen” lyder det fra Carsten Jensen.

God stil på landevejen

For god ordens skyld ridser jeg lige reglerne op her for alle jer, der enten har glemt dem, eller som ikke kører i klub:

For en gruppe af ryttere:

  • Kør ikke i for store grupper – maks. 6-8 stk. i hver gruppe.
  • Kør to og to på transportstykkerne.
  • Træk ind på én linje, hvis der er meget trafik eller en bilist skal forbi.
  • Kør altid en og en, hvis der er fuld optrukket linje på kørebanen.
  • Vær venlig mod bilisterne – også selv om de kører idiotisk.
  • Varier de steder, hvor der samles op og holdes pauser.
  • Varier træningsruterne.
  • Tis ikke i beboede områder.
  • Tag dit affald med dig – slanger, geler, flasker, bananskræller m.m.

Husk det nu! Vi ses på landevejen 🙂

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *